Zrodenie kulturistu

01.04.2012 13:51

Pravidelne Vám budem prinášať seriál Zrodenie kulturistu (orig. A Bodybuilder is Born), ktorý je plný zaujímavých pohľadov na kulturistiku, nie len ako na šport, ale aj ako na životný štýl. Nedozviete sa v ňom žiadne konkrétne rady, napriek tomu však dúfam, že sa Vám bude páčiť aspoň tak, ako mne.

Autor: Ron Harris, www.bodybuilding.com

 

Úvod

Všetci, ktorí už nejakú dobu posilujeme, si raz za čas povieme: "Aké by to asi bolo, keby som už vtedy vedel to, čo viem dnes." Často si prajem, aby som sa mohol vrátiť späť v čase, trénovať svoje mladšie ja a pomôcť mu vyhnúť sa všetkým chybám, ktoré som urobil." Tak vznikol nápad, z ktorého nakoniec vzišla séria "Zrodenie kulturistu".

Randy je zmesou mňa samého a množstva cvičencov, ktorých som kedy mal možnosť trénovať. Ak budete naozaj čestný, verím, že v ňom nájdete aj časť seba. Budete sledovať príbeh Randyho, ktorý sa chce stať šampiónom, so všetkými jeho kladmi i zápormi a nečakanými obratmi.

 

Epizoda prvá

Často som ho sledoval, ako ma pozoruje, už tri týždne - od tej doby, čo som sa stal členom. Narozdiel od ostatných mladých darebákov vypadal, že má celkom poňatie o tom, čo robí. Nemal zlú formu a používal na svoju váhu obstojné váhy, a tiež vypadal, že trénuje celé telo - nie ako ostatni, ktorí sa zasekli pri slučke nespočetných benchpressov a tlakov.

Jeho oblečenie tiež napovedalo, že sa jedná o potencionálneho kulturistu. Ostatní nosili skôr, ako im hovorím, "detské komplety" - tepláky Adidas a vyťahané tričko, často s tlstou zlatou retiazkou okolo krku. Zo spôsobov, akými ma sledoval, mi bolo jasné, že najskôr z časopisu vedel, kto som, a že túžil po informáciach z mojej hlavy. Šťastie sa naňho usmialo raz, keď ma zastihol pri východe na parkovisko, keď som sa zrovna neponáhľal. Zrovna, keď som chcel vstúpiť na parkovisko, odkašlal si a oslovil ma.

Potom prehovoril...

"Prepáčte?"

"Áno?"

"No, ste dosť veľký a mňa napadlo, či by som sa Vás mholo opýtať na pár vecí." Takže zrejme nevedel, kto som, ale aspoň mi pochválil postavu. Tím získal dostatočný počet bodíkov, že som ho vypočul.

"Čo potrebuješ?"

Chlapec zaváhal, zjavne bol nervózny. "Zaujímalo ma, koľko byste si účtoval, keby ste ma mal trénovať?" Skoro som sa rozosmial. Kde prišiel na nápad, že JÁ som tréner? Bol som ním kedysi v rokoch 1989 a 1990, potom až 1999 a 2000 v Kalifornii, ale to už bolo za mňou.

"Prepáč, ale toto už nerobím, som na dôchodku. Teraz som spisovateľ na plný úväzok a do posilovne chodím iba trénovať sám seba. Prečo sa nepozrieš na môj web a..."

"Nemám veľa peňazí, ale skutočne sa chcem stať kulturistom. Chcem vyhrávať súťaže a mať svoje fotky v časopisoch, prosím." Ktorej časti z "som na dôchodku" nepochopil? Už som ho chchel poslať preč a popriať mu veľa šťastia, keď som naraz spozoroval zúfalý výraz v jeho očiach. Ten pohlad som okamžite spoznal.

Videl som ho v zrkadle asi pred dvadsiatimirokmi, kedy by som ešte všetko dal za to, aby som mohol byť jedním z tých slávnych kulturistov, ako Rich Gaspari, Lee Labrada alebo Shawn Ray. Spomenul som si na minulosť, keď som mal izbu vytapetovanú plagátmi mojich obľúbených osvalených hviezd. Dlho som pozeral na obrázky neskutočne masívnych a vyrysovaných gluteálov, latissimov, kvadricepsov, bicepsov a tricepsov, a prisahal som, že jedného dňa budem mať také tiež. Sentimentalita ma prekonala. Pozrel som sa na dievča za pultom, ktorá, za stáleho žuvania svojej žuvačky, nás od začiatku počúvala - nemala čo robiť. Musel som ísť von.

"Poď," rozkázal som mu, aby ma následoval von, kde som si mienil dať do auta všetky veci. "Ako sa voláš?"

"Randy." Potriasli sme si rukou.

"Ron Harris." Otvoril som chladiaci box a ukázal. "Vidíš to?" Bola tam prázdna fľaša od môjho potréningového pitia, fľaša vody, kreatin, aminokyseliny a tabletky s kofeinom a efedrínom. "To je iba špička ľadovca, Randy," vysvetlil som. "Mal by si vidieť moju kuchyňu. To, čo robíš v posilovni, je iba malá časť úspechu, keď sa chceš stať kulturistom. Pokiaľ sa ním chceš naozaj stať, musí sa z toho stať tvoj životný štýl."

"Samozrejme, to všetko už viem." Neznel príliš isto, a ja som vedel, že není.

"Myslím si, že nevieš. Ešte nie. To nie je niečo, čo sa stane za týždeň, za mesiac alebo za rok. Stať sa elitným kulturistom trvá roky. Koľko máš rokov, Randy?"

"Dvadsaťdva."

Trénujem od doby, keď si mal štyri roky, a toto všetko som zvládol až niekedy pred siedmymi rokmi. Žiadaš ma, aby som ti pomohol vyhnúť sa všetkým chybám, ktoré som predtým urobil já. Uvedomuješ si to?"

"No, asi áno."

"Počúvaj. Už si niekedy počul o Stevovi Michalkovi a Johnovi DeFendisovi?" Randy pokrčil ramenami. "Steve sa stal Mr. America, keď som bol ešte dieťa. John raz prišiel k nemu do posilovne a povedal mu, že by sa chcel tiež stať Mr.America. Steve ho zobral na Long Island, a chvíľu mu držal hlavu pod vodou." Randy na mňa vytreštiľ oči.

"Prečo to urobil?"

"Povedal mladému Johnovi, že keď sa bude chcieť stať Mr.America rovnako, ako sa pod vodou znova nadýchnuť, bude pripravený." Randy sa teraz na mňa pozeral s podozrením a premýšlal, či je úsmev na mojej tvári dobrý alebo diaboľský. "Neboj sa, nechstám sa ťa utopiť. Iba chcem, aby si pochopil, že je to veľký záväzok. Často nastanú chvíle, keď to budeš chcieť vzdať a všetko nechať, a vätšina ľudí to naozaj urobí. Tých pár vyvolených, ktorí to nevzdajú, nakoniec dôjde na vrchol."

"Chcel som vedeť, či si myslíte, že mám genetiku..." Zamával som rukou, aby prestal.

"Genetika je dôležitá, ale poznal som veľa ľudí s darom skvelej gentiky, ktorí boli moc lenivý alebo stratili "náboj", ktorý je treba k tomu, aby si sa stal šampiónom. Myslíš si, že ja mám dobrú genetiku?" Zavrteľ hlavou, neistý, či je  to správna odpoveď.

"Ha! To vieš, že nie! Poznal som tolko chlapov, ktorým sa darilo budovať hmotu ľahšie ako mne, ale vieš ty čo? Iba hŕstka z nich ešte robí kulturistiku. Nemali dve veci, ktoré potrebuješ, pokiaľ chceš vytrvať." Ukázal som si na hlavu. "Tady....," a na srdce "...a tady." Randyho osvietilo. Vedel som, že mu to došlo.

"Rozumiem. Chcete platiť za hodinu alebo..."

"Účtujem si sto dolárov za hodinu konzultácií, ale od teba si za to nemienim nechať platiť. Iba mi sľúb, že urobíš všetko , čo poviem, a neskončís s tým. Už skôr som som plytval čas pri chlapcoch, ktorí do toho boli celý žhaví - tak mesiac, potom to vzdali. Nikto z nich v kulturistike nikdy nič nedokázal. Sľúb mi, že ma v tom nenecháš."

"Sľubujem," odpovedal.

"Môžeš tu byť zajtra ráno o deviatej?" Randy sa po prvýkrát usmial.

"No jasné."

"Dobre, daj si poriadne raňajky aspoň hodinu a pol pred tréningom, pretože budeš trénovať tvrdšie ako kedykoľvek predtým. A rozhodne tým nemyslím farebné cukrové krúžky."

"Jasné, viem."

"Dobre teda, uvidíme sa o deviatej."

Vtedy sa zrodil kulturista

Nasadol som do auta a odišiel. Premýšlal som, či Randy vôbec vie, do čoho sa namočil. Cesta začína, plná úspechov a sklamaní, radosti a smútku. Život kulturistu je úplne odlišný od bežného života, čo môžu pochopiť iba tí, ktorí ho sami žijú. Zároveň som mal šancu znova utvárať jeden mladý život a predať všetky skúsenosti, ktoré som za dlhé roky nazbieral. Dnes sa zrodil kulturista. Mojou prácou je doviesť ho na vrchol.

 

Zdroj: bodybuilding.com