Zrodenie kulturistu #6 Na všetko je vždy dosť času

19.04.2012 16:24

Už je to plných 5 mesiacov, čo sa ku mne Randy pripojil a začal tak svoju cestu. Musím povedať, že za tak krátky čas prešiel poriadny kus cesty. Jeho váha sa zvýšila z nejakých 172 na 185 libier, naviac bez znateľného vzostupu telesného tuku. Ba čo viac, trénoval so zápalom a precíznosťou a jedol všetky správne jedlá, ktoré mal v dennom rozvrhu. Pred nejakým časom som ho navyše presvedčil, aby sa rozišiel s Tracy, ktorá nebola dobrá partia vzhľadom k jeho kulturistickým cieľom. Mladý pán sa teraz stýkal s jednou recepčnou z posilovne a tiež s najlepšou kamarátkou jeho mladšej sestry, ktorá bola pred dvomi rokmi zvolená Kráľovnou plesu. Áno, všetko môjmu mladému priateľovi vychádzalo, navyše sa pod mojím vedením vyhýbal chybám, ktoré som v jeho rokoch robil ja.

Trénovali sme ramená a ruky keď som si všimol, že panuje nejaká divná atmosféra. Randy vypadal nervózne a zamyslene a bol dnes nápadne tichý. Nie že by som podporoval konverzačné krúžky, ale dnes bol naozaj neobvykle tichý. Na vysvetlenie jeho chovania som počkal až do doby, keď sme sa ocitli po tréningu v šatni.

Veľká otázka

"Tak čo sa stalo? Priviedol si nejaké dievča do iného stavu, alebo umrel tvoj domáci maznáčik?" Randy hneď nneodpovedal. Zohol sa pre svoj batoh a vytiahol pár zošitých listov papiera a bol velice opatrný na to, aby nás niekto nezpozoroval. Akonáhle som zahliadol, čo v tých papieroch je, rozhodol som, že rozhovor o tom povedieme radšej vonku, aj keď tam nebolo zrovna najteplejšie. To, čo mi ukázal, bol vytlačený zoznam steroidov spolu s ich cenami z internetu.

"Pozri, povedal. Ešte som sa nerozhodol, čo urobím, iba som sa ťa chcel spýtať, čo si o tom myslíš." "Čo si myslím o steroidoch, čo si myslím o tom, aké by si mal užívať, čo si myslím, či by si ich mal užívať? Som trochu zmätený. Buď konkrétnejší" povedal som mu. "No, vlastne všetko" odpovedal.

"Dobre, v prvom rade steroidy bez diskusie fungujú, o tom není žiadnych pochýb. Aby si sa stal Mr. Olympia, sú prakticky nutnosť. Každý, kto sa snaží tvrdiť niečo iné, je buď klamár, idiot, alebo oboje neraz. Pozri, na toto nemám jednoznačný názor. Dnes sú totiž časťou takmer každého profesionálneho športu. Ale v porovnaní s omnoho dôležitejšími vecami, ako je napríklad zdravie, nemajú žiadnu váhu. "Nemajú? Tak prečo ich tak veľa cvičencov užíva?" "Snažíš sa byť veľkým kulturistom. Steroidy ho z teba neurobia. Bez správnej genetickej výbavy, množstva brutálnych tréningov, jedla, správnej suplementácie, by steroidy a rastové hormóny kľudne za milion dolárov nestály za nič.

"Zmocňuje sa ma myšlienka, že chceš so sebou experimentovať!" Nechcel hneď odpovedať, tak iba pokrčil ramenami a povedal: "Neviem" "Tieto kecy nebudem počúvať, už sme o tom hovorili. Niesom tu na to, aby som ťa morálne súdil, nakoniec, užíval by si ich sám pre seba. Ja ťa budem každopádne trénovať do tej doby, kam až môžeš naturálne dôjsť. Spýtaj sa sám seba, naozaj si úprimne myslíš, že tak ako vypadáš teraz, je najlepšia možná forma bez steroidov?" "Hádam, že nie." "Samozrejme že nie."

"Máš dvadsaťdva a tvoje prírodné hormóny teraz v tebe doslova búria. Ty si za dobu čo so mnou trénuješ, urobil väčší pokrok, než ostatní za rok alebo viac. Naozaj si myslím, že máš pred sebou ešte obrovský prirodzený rastový potenciál.

"Dokonca môžeš mať ešte lepšie prírastky ako tí chlapi v takých magazínoch ako je Skip LaCour alebo Tito Raymond." "Bol som sa tam raz pozrieť a bolo tam veľa chlapov v mojom veku, čo hovorili, že nabrali 20 alebo 30 libier iba za niekoľko mesiacov. Znie to až moc krásne."

"Za prvé. Väčšina týchto ľudí sú iba klamári. Pod anonymním menom môže každý povedať čokoľvek. Za druhé, väčšina z nich sa proste iba obaluje a tlstne. Niektoré z týchto magazínov nechávajú fotky týchto chlapov zobrazovať bez tváre a ver mi, Ronnie Coleman ani Gunter Schlierkamp sa o toto vôbec nestarajú." Ľahko sa na to usmial.

Korytnačka a zajac

"Je to ako ten paradox o korytnačke a zajacovi. Veľa mladých chlapcov rastie naozaj rýchlo, naviac bez znalosti tréningu, správnej stravy. Za všetko totiž môžu steroidy. Ale po ich vysadení stratia takmer všetko čo nabrali. Potom teda musia zostať na steroidoch navždy pretože nevedia, ako robiť prírastky bez nich. Veľa z nich tak nakoniec musí s kulturistikou skončiť úplne. Teraz sú možno pred tebou, ale buď si istý, že takmer všetkých z nich nakoniec predbehneš. Videl som to tisíckrát."

Randy sa na zoznam opäť pozrel a vypadal trocha smutne. Vedel som, že naozaj chcel steroidy skúsiť a začať budovať svaly s ohromnou rýchlosťou. "Takže hovoríš, že by som nikdy nemal užívať steroidy?" "Nie, to je tvoje rozhodnutie. Všetko čo hovorím, je iba to, že by si mal v prvom rade naplniť svoj prirodzený rastový potenciál a až potom o nich premýšľať. Myslel si si, že si trénoval perfektne predtým, než si ma stretol, že áno?" "Tak nejak." "To si celý ty. Myslel si si že vieš všetko. Iba o pár mesiacov neskôr vidíš, aký si urobil pokrok." "Určite."

"Randy nebudem ťa strašiť rozprávkami o tom, že steroidy majú vedľajšie efekty a že je to vlastne páchanie zločinu, pretože tieto trápne praktiky na nikoho neplatia. Spýtal si sa na môj názor a ja hovorím, že ešte niesi na takej úrovni, aby si mal o steroidoch vôbec premýšlať. Ten deň príde vtedy, až si budeš plne vedomý všetkých následkov, ktoré to môže priniesť, ale to je ešte dlhá doba."

Na všetko je vždy dosť času

Randy zoznam zmačkal do gule a hodil ju do odpadkového koša. Povzdychol si, vedel som, ako sa cíti. Chlapec bol posadnutý snom pojedania tých bobúl, z ktorých by pribral na 250 libier za pár mesiacov. To isté som si vo svojom veku predstavoval aj ja. Trpezlivosť je najťažšia časť kulturistiky. Drtíme svoje telá tréningom, snažíme sa každý deň toho zjesť ako celá somálska dedina, míňame tisíce dolárov za proteiny, tyčinky, kreatin a ďalšie. Lenže, prirodzený nárast svalov má rýchlosť slimáka. Ľudské telo jednoducho nesyntetizuje svalové tkanivo tak rýchlo, napriek nášmu najvyššiemu úsiliu. Ale krásne na tom je to, že všetky tieto malé pokroky potešia, aj keď trvajú mesiace a roky. Steroidy môžu tento postup významne urýchliť, za to vás ale ochudobnia o znalosti, ako vaše telo reaguje na rôzne druhy tréningu a spôsoby výživy.

Randymu by sa táto skratka veľmi páčila, ale popravde, nie je žiadna skratka. Tak či onak, všetko si musíš vybojovať vlastnou tvrdou prácou, jedine tá prináša ovocie. Bol som si istý, že raz toto rozhodnutie urobiť musí, ale prehovoril som ho, aby aspoň počkal do konca jeho dvadsiatych rokov, proste do doby, až jeho prirodzené hormóny budú pohasínať. Vedel som proste, že aj bez steroidov v jeho veku musí mať sakra dobré prírastky.

Randy práve nastupoval do auta. "Ďakujem Ron, mám teraz o čom premýšlať." "Od toho som tu" odpovedal som. Pozrel sa na mňa s úsmevom. "Maj sa, uvidíme sa zajtra." Otočil sa a odišiel.

Randy si myslel, že je pripravený na anaboliká po troch rokoch tréningu, v skutočnosti bol iba na začiatku tej vedy o tom ako správne trénovať a stravovať sa. Pomohol som mu, si toto uvedomiť, aspoň na teraz.

Bohužial, sú tu stovky a tisíce dospievajúcich a mladých mužov v Randyho pozícii, ale bez niekoho, kto by im prehovoril do duše o rozhodnutí užívať anaboliká. Prajem im poriadnu kus šťastia, pretože ho budú potrebovať. Užívanie steroidov predtým, než spoznáte poriadne svoje telo, je ako vziať si niekoho, s kým strávite jednu noc. Možno budete mať celkom šťastie, skôr ale budete trpko lutovať svoje nerozvážne rozhodnutie.

 

Zdroj: bodybuilding.com