Zrodenie kulturistu #4 Keď je menej viac

07.04.2012 20:35

"Pomoc!", Randy sa snažil vypustiť z úst, keď jeho tvár červenala. Práve sme cvičili na šikmej lavičke a ja som nad ním stál s trochu znepokojivým pohľadom. Olympijská činka naložená 245 librami ho pomaly drtila do lavičky a robilu mu dieru do pŕs.

Vedel som, že by som to mal z neho dať dole, ale ako obvykle, chcel som sa uistiť, že si tento moment dobre zapamätá. Snažil sa ešte niečo povedať, ale zmohol sa iba na nepatrné zastonanie. S povzdychnutím som z neho konečne činku zobral a bezpečne ju uložil do stojanu.

"Doriti!?" Randy sa na mňa väčšinou po mojich podobných kúskoch nenaštval, ale teraz bola jeho hlava poriadne rozpálená. Zrejme si myslel, že som mu ukázal jeden z mojich spôsobov, ktorým by som ho mohol zniesť zo sveta.

"Prečo si ma v tom takto nechal?" Vedel som, že následujúcimi slovami ho musím trocha ukľudniť. Preto som sa na neho prehovoril jemným tónom. "Koľko to bolo opakovaní?" Pozrel sa na mňa, ako by som hovoril cudzím jazykom.

"Neurobil som ani jedno opakovanie, pretože si mi nedopomáhal!" Niekoľko blízko stojacich cvičencov sa na tento výbuch emócii pozeralos nádejou,vže uvidia nejakú bitku. "Nedopoáhal som ti, pretože si si na činku naložil takú váhu, s ktorou niesi schopný urobiť ani jedno opakovanie!" Z jeho výrazu sa vytratila najväčšia zloba, zdalo sa, že začína chladnúť.

"Obvykle s touto váhou urobím 5, 6 opakovaní, niekedy aj viac", odsekol. "Vždy, keď som ťa pozoroval, pamätáš si?" "Vždy si mal sparinga a ten ťa iba nekontroloval a nedopomáhal ti, keď bolo najhoršie, ale vždy ti pomáhal zdvíhať časť váhy už od prvého opakovania!"

Pokúšal sa na to niečo povedať, ale nič ho nenapadlo. "Snažíš sa ma ohromiť tým, že zdvíhaš tak vysokú váhu?", spýtal som sa ho. "Hádam, že nevieš, že ľudia, ktorí zdvíhajú vyššie váhy s dopomocou, ma nijako neohromujú, naopak, mám z nich srandu."

Myslia si, že sú o dosť silnejší, ako naozaj sú. A jediní, ktorých tým podvádzajú, sú oni sami. Z činky som dával dole niekoľko kotúčov, zatiaľ čo sa na mňa Randy pozeral. Jeho zostávajúce pobúrenie a ego sa ani nie behom pol minúty zmenilo v pocit pokorenia a ztrápnenia.

Nedvíhajte so svojim egom!

"Skús túto váhu." Randy si ľahol pod osu činky a urobil svoj tradičný predrituál. Každý máme nejaký. Ten jeho sa skladal z akéhosi šeptania so zavretými očami. Nikdy som sa ho neopýtal, čo presne hovorí, aj keď som vedel, že čas od času z jeho slov pochytím kdejakú nadávku a vulgaritu.

Stavím sa, že keby som toto nahral jeho rodičom, stačilo by jedno prehratie a iste by omdleli. Ale hovorím: Rob čokoľvek, čo ťa dostane do správneho duševného rozpoloženia. Vytiahol som činku z držadiel do jeho natiahnutých rúk. V jeho výraze sa objavila zachmúrenosť a odhodlanie. Vedel som, že teraz mi chce ukázať niečo špeciálne.

S činkou išiel dole pomaly a na okamžik sa dotkol hrudi. Potom mocne činku zdvihol a pridal aj vrcholnú kontrakciu. Toto zopakoval ešte sedemkrát. Vo chvíli, keď som videl, že ďalšie opakovanie nie je v jeho vlastných silách, dal som svoje ruky pod osu činky.

Teraz som nu nakázal, aby vydrel ešte dve opakovania s mojou dopomocou. Potom som mu pomohol činku vložiť so zazvonením železa do stojanu. Potom Randy vstal a poriadne vypnul hruď, ako som ho učieval. Ako doporučuje Parrilov tréning, vrhli sme sa ešte na jednoručky. Randy sa znižoval do dolnej pozície pri rozpažovaní. V tejto pozícií držal 20 librové jednoručky dobrých 5 sekúnd a potom ju pustil na pogumovanú podlahu s bolestným výkrikom.

"Toto bola skvelá séria" povedal som a poklepal ho po ramene. "Tvoje prsia sú napumpované ako balóny." Toto sa Randymu páčilo.

Potom som spozoroval jedného chlapíka pri drepovacej klietke, ako si nakladá 45 libier na každú stranu veľkej činky a potom robí bicepsový zdvih. Jeho forma bola obzvlášť hrozná, len pozorovať ho ma bolelo.

"Sú jeho ruky niečo extra?", spýtal som sa. Bola to takmer rečnická otázka. Zdvíhač bol asi 6 stôp vysoký a mal asi tak 180 libier a pod tričkom sa mu rysovalo malé bruško. Keby som mal hádať, jeho ruky niesú širšie než 15 palcov. "Jeho ruky niesú nič", odvetil Randy. Koľko by si mal na tento cvik nakladať?"

"Povedal by som tak 35 na každej strane." Nechcel som sa pýtať na svoje ruky, pretože keby som stál o komplimenty, určite by som si vybral inú partiu tela.

Randy dobre vedel že som vždy bojoval so svojimi slabými rukami a že som ich pri napumpovaní priviedol na šírku maximálne 19 palcov.

"Všimol si si, že tie jeho bicepsy nikdy nebudú väčšie ako sú teraz, že áno?", spýtal som sa. Randy pokrčil ramenami. "Som si istý, že bezmedzne verí tomu, že tie jeho zdvihy, pri ktorých používa cheating celého tela mu prinesú bicepsy ako má Lee Priest, ale jeho bicepsy budú vypadať tak, ako ich má Jerry Seinfield (nejaký americký herec)."

Menej je viac

Randy sa na neho ešte s úsmevom pozeral. Ja som sa ale pozeral na Randyho s vážnym výrazom, pretože som nechcel, aby o tomto prípade ďalej uvažoval. "Takto vypadáš ty, keď si není opatrný, Junior", povedal som. "Ani náhodou!", výbušne rýchlo odvetil.

"Bojím sa, že áno." "Keď sa budeš stále snažiť zdvíhať tažšie váhy, ktoré nemôžeš dvíhať s čistou technikou, nikdy nebudeš mať postavu, akú chceš mať. "A ja ti v tom nebudem pomáhať."

Vo svojich sériach dvíham dostatočne tažké váhy na to, aby som ešte musel dvíhať váhy v tých tvojich. Musíš vypustiť z hlavy myšlienku, že tajomstvo byť stále väčší spočíva v zdvíhaní stále väčších váh. Správna technika a pocit, že sval pracuje, sú oveľa dôležitejšie. Niekedy je menej viac.

Randy nepovedal ani slovo. Lahol si pod 185 librovú činku na šikmej lavičke a vykonal 8 opakovaní. "Nebude to pre teba ľahké, pretože väčšina chlapcov v tvojom veku je stále posadnutá myšlienkou, čím viacej váhy na benči, tým lepšie." Ale toto nie je kulturistika, toto je iba egoistické machrovanie.

Uvidíš tvojich kamarátov, ako zdvíhajú väčšiu váhu ako ty, a určite ťa bude lákať ju zdvíhať tiež. Ale počúvaj ma. Z môjho hlasu bola cítiť ešte väčšia úprimnosť. "Tvoji kamaráti nikdy nebudú mať extra postavu, rovnako ako ten chlapík na bicepse. "Žiadny z nich nebude mať taký svalový rozvoj ako ty." A popravde povedané, pochybujem o tom, že na nich bude poznať, že vôbec posilujú.

"Wow", to bola reakcia Randyho na túto smutnú realitu. "Chodil by si radšej po ulici a luďom hovoril, že dvíhaš tonu a nevypadal tak, alebo by si radšej donútil ľudí premýšlať o tom, koľko dvíhaš, iba tým, ako vypadáš?"

"To je jednoduché", povedal Randy. "Každý by si mal vybrať, ale väčšina trénerov to nikdy nepochopí, a naviac nevyberajú si správne. Koľko benčuješ ty? Robili sme ešte nejaké cviky na hrudník a triceps, na zdvôraznenie kontrakcie a aby sme svaly prinútili pracovať v plnom rozsahu pohybu.

Predtým, ako sme opustili posilovňu, sa skupina cvičencov (jeden okolo dvadsiatky, traja štyridsiatnici) práve začali rozcvičovať na benchpress. Chodili 2x týždenne a robili všetci to isté. Od základu niekam k 400 librám. Bolo mi jasné, že nikto z nich takú váhu nemôže sám zvládnuť, ale pomyslenie, že môžu, im robilo dobre. Iba najmladši z nich bol trocha lepšie stavaný, pretože vždy zostával, potom čo ostatní z jeho partie už odišli a robil série s nižšími váhami.

Tí starší mali všetci tlsté bruchá a chudé ruky a nohy, ako si Randy všimol. Ako oni by som vypadal, keby som sa snažil priberať príliš rýchlo. Ale trvalo by mi to 20 rokov. "Asi áno, ale nato si príliš múdry". Ako sme míňali onu skupinku, jeden chlapík si naložil 405 libier.

Vždy ho to primačklo až k hrudi a takto by tam zostal, nebyť dvoch sparingov, ktorí na oboch stranách pomáhali činku zdvíhnuť späť do stojanu. Jeho tvár sa kvôli nedostatku kyslíka zafarbila do fialova a jeho sparingovia ho chválili za dostatok prejaveného úsilia. Moja vlastná hruď bola napumpovaná a krásne sa vzdúvala a medzi prsiami by dokonca mohol tiecť pramienok vody. Usmial som sa a spýtal sa ho. "Vieš koľko ja dávam na bench?" "Nikdy toľko, aby sa to aspoň blížilo tvojim váham." Neveriacky na mňa pozeral, neistý, či si z neho robím srandu. Randy a ja sme sa snažili dostať do šatne skôr, než vybuchneme smiechom. "Smutné je to, Randy, že sa stavím, že si myslia, že tá váha, s akou benchuje, z neho robí pána posilovne. Takže až ťa niekedy uvidím, že robíš také blbosti, nebudem mať inú možnosť než ti dať poriadne zaucho. Keď ma uvidíš to robiť, odpovedal Randy, kľudne mi daj ranu do bezvedomia."

 

Zdroj: bodybuilding.com